Planowanie remontu biura
09
mar

Planowanie remontu biura – o czym należy pamiętać?

Remont biura to duże wyzwanie logistyczne. Remontując mieszkanie, zawsze możemy na pewien czas zamieszkać u rodziny lub w hotelu. Zupełnie inaczej jest jednak w przypadku remontu biura, które zwykle musi pozostać otwarte. Aby sprawnie przeprowadzić remont, warto kierować się kilkoma uniwersalnymi zasadami, które przyspieszą modernizację wnętrza i umożliwią ukończenie remontu w założonym terminie. 

Stwórz harmonogram prac remontowych

Najważniejszym punktem, jakim należy się zająć na samym początku, jest stworzenie harmonogramu prac remontowych i określenie celów do osiągnięcia. Harmonogram może być ogólny lub szczegółowy – warto stworzyć go po pierwszych konsultacjach ze specjalistami, np. ekipą budowlaną, architektem czy projektantem. 

Harmonogram ma formę tabelki, w której zamieszczamy m.in. wszystkie przewidziane prace remontowe, kalendarz, planowane rozpoczęcie i zakończenie prac, terminy wypożyczenia sprzętu, terminy dostaw materiałów czy kosztorys. Warto pamiętać, że w przypadku współpracy z kilkoma firmami to inwestor jest zobowiązany do stworzenia harmonogramu prac remontowych. Współpracując z jedną firmą, można natomiast oczekiwać załączenia harmonogramu do umowy.

Sprawdź także: Jak dobrze zaplanować przebudowę biura?

Wybierz ekipę budowlaną

Z pewnością zależy Ci na doskonałym efekcie prac remontowych, dlatego nie zadowalaj się pierwszą lepszą ofertą, lecz znajdź wiarygodną firmę remontową. W zależności od zakresu prac będziesz potrzebował kontaktu z ekipą budowlaną, architektem, projektantem i ekipą instalacyjną. Wybieraj doświadczonych specjalistów i sprawdzaj zakres ich umiejętności, szczególnie jeśli planujesz wdrożyć najnowsze rozwiązania technologiczne czy trendy architektoniczne. 

Alternatywą dla współpracy z wieloma specjalistami oddzielnie jest powierzenie prac remontowych jednej firmie zajmującej się usługami fit out. Takie rozwiązanie jest gwarancją przejrzystości i terminowości, gdyż to project manager zajmuje się organizacją prac i odpowiada za dotrzymanie terminów przez architekta, projektanta, instalatora, malarza czy tynkarza. Nie musisz więc martwić się tym, że gdy prace jednej ekipy się przedłużą, inny specjalista nie będzie miał już wolnych terminów.

Pamiętaj o pozwoleniach

Gruntowny remont biura wiąże się z koniecznością uzyskania pozwoleń, bez których nie będziemy mogli ruszyć z miejsca. O pozwolenie na budowę musimy się ubiegać między innymi wtedy, gdy planujemy naruszyć wygląd zewnętrzny budynku, wymienić okna ze zmianą ich wielkości czy wyburzyć ścianę nośną, a także w sytuacjach, gdy remont ma obejmować instalację gazową czy system kanalizacyjny. 

Przed rozpoczęciem prac należy również dowiedzieć się, czy pozwolenie się uprawomocniło – w przeciwnym razie możemy zostać obciążeni karą. W urzędzie lub starostwie należy także zgłosić wymianę instalacji elektrycznej i hydraulicznej oraz ocieplanie zewnętrzne nieruchomości. Jeśli z kolei biuro zlokalizowane jest w zabytkowym budynku, konieczne będzie uzyskanie zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków. 

Remont biura bez przerywania działalności firmy

Remont można przeprowadzić w godzinach pracy biura lub po zamknięciu firmy. Najwygodniejsza jest ta druga opcja, gdyż w minimalnym stopniu zakłóca pracę i nie utrudnia wykonywania obowiązków. Przed podpisaniem umowy z firmą remontową warto więc się dowiedzieć, czy wykonawca pracuje również w godzinach popołudniowych i nocnych. 

Z kolei remont biura w godzinach pracy może być opcją nieco bardziej uciążliwą, choć wcale nie niemożliwą. Wystarczy odpowiednio zaplanować prace remontowe, by nie dopuścić do paraliżu biura. Przede wszystkim remont biura w godzinach pracy powinien odbywać się etapowo, czyli pomieszczenie za pomieszczeniem. Ten model jest jednak znacznie trudniejszy do zrealizowania w biurach typu open space, w których nie ma podziału na pomieszczenia. W takim przypadku dobrym pomysłem może być oddelegowanie części pracowników na pracę zdalną.

Sprawdź także: Jak przeprowadzić remont biura, kiedy lokal nie może być zamknięty?